De toekomst van events postcorona

“We moeten af van die ‘ik organiseer, jij koopt’-mentaliteit”



Wat wil je bereiken? Wat is je rol in de maatschappij? Door de coronacrisis vonden vele event professionals voor een keer de tijd om te reflecteren. Maar Ken Veerman, één van de consultants verbonden aan ons expertisecentrum Publieke Impact, denkt hier al langer over na. Hij helpt organisaties in de cultuur- en eventsector de ultieme samenhang te vinden tussen de waarden van een organisatie en het publiek. Samen met ons expertisecentrum gaat hij dit academiejaar on tour met de masterclass over ‘de toekomst van events postcorona’. Tijd voor een gesprek tussen deze expert en Kaat Geboers, de drijvende kracht van onze Event Academy.


Kaat Geboers: De coronacrisis betekende een schokgolf in de eventsector. Cijfers van ons expertisecentrum tonen aan dat 83% van de eventorganisaties meer dan de helft van hun events moest annuleren in 2020. Meer annulaties, dus meer tijd om te reflecteren?


Ken Veerman: Het is nog nooit eerder gebeurd dat een sector die constant hard werkt en in beweging is, plots volledig stilvalt. Hét moment om als event professional na te gaan waar je naartoe wil en wat je rol is in de maatschappij. Ineens was er tijd en ruimte om na te denken. Mensen actief in het eventsector hebben het vaak over de nieuwe inzichten die ze kregen. Over het feit dat ze de dingen anders en beter kunnen en willen aanpakken. De opportuniteiten liggen voor het rapen. Het voorbije anderhalf jaar betekende voor velen een reset op de focus van wat belangrijk is en blijft.


Kaat Geboers: En wat is de essentie voor de eventsector? Waar ligt hun bestaansreden?

Ken Veerman: Events zijn niet dat ‘extraatje’ of de ‘kers op de taart’ in het leven, zoals ze vaak aanzien worden. Mensen hebben echt nood aan ontmoeting. Events kunnen daartoe bijdragen. De noodzaak en bestaansreden van de eventsector is nog nooit zo zichtbaar geweest. Het zou een gemiste kans zijn om als eventorganisator niet in te spelen op deze opportuniteit. Volgens mij dromen we best niet van een eventsector zoals in 2019. Wel moeten we gaan voor events met een sterke band met het publiek en de maatschappij.


Kaat Geboers: Kan je een voorbeeld geven van wat de eventsector best niet overneemt uit de periode voor de coronacrisis?


Ken Veerman: De wat eenzijdige focus op steeds grotere events hebben we niet meer nodig. Meer is niet altijd beter. Door de obsessie met grote namen vergeten organisatoren soms de kern van de zaak: de beleving van de bezoekers zelf en het plezier van het samenzijn. Je hoeft Bruce Springsteen niet te strikken en je hebt geen elf podia nodig om een succesvol event te hebben. In veel gevallen is de muziek secundair aan de ontmoeting. Nieuwe mensen ontmoeten wordt in de toekomst nog belangrijker dan de namen op de affiche. We moeten inzetten op de kleinschaligere festivals met lokale artiesten. Dat betekent: focussen op wat mensen écht willen. Zo’n kleinschaligere beleving kan meteen ook kostenbesparend werken.


Kaat Geboers: Hoe kom je als organisator te weten wat de mensen écht willen?


Ken Veerman: Bevraag je inwoners over events en geef hun de kans om aan bestaande en toekomstige events te sleutelen. En dan bedoel ik niet via een invulformulier. Maar ga ook echt in gesprek. Wat willen ze op een event? Geïnteresseerden zullen maar al te graag deel worden van de ‘community’ rond een event en willen meewerken. Zo zorg je ervoor dat inwoners telkens weer naar deze events willen komen, als hadden ze een ‘abonnement’ op het eventaanbod. We moeten af van die ‘ik organiseer, jij koopt’-mentaliteit.


De bottom line is: mensen willen mensen ontmoeten, of dat nu bekenden of onbekenden zijn voor hen. Events zijn een excuus om anderen te leren kennen en samen te zijn. Vooral voor kleinere gemeenten is deze aanpak interessant. Voor hen is het belangrijker om verbondenheid te creëren tussen inwoners, dan een tweede Rock Werchter te organiseren.


Kaat Geboers: Goede tip! In 2021 en 2022 tour je samen met ons expertisecentrum door Vlaanderen en ben je de headliner van onze masterclass over de toekomst van events. Wat mogen we verwachten? Wat gaan we leren?


Ken Veerman: Tijdens de Event Master Class ‘de toekomst van events postcorona’ ga ik naar de essentie: wat is de visie en het beleid rond ontmoeting in jouw stad of gemeente? Hoe kunnen events deze visie nog meer versterken? Verder bespreek ik ook de uitdagingen van de sector in de toekomst. We zitten momenteel in een leerfase. Door de coronacrisis zijn we minder naïef, zijn we wendbaarder en veel kennis rijker.


Kaat Geboers: De perfect timing voor deze navorming dus! Wij kijken er alvast naar uit en hopen heel wat event professionals te mogen verwelkomen. Elke Event Master Class wordt bovendien gevolgd door een rondetafelgesprek met andere event professionals. Op die manier kan er niet enkel van de experten maar ook van elkaar worden geleerd.